Wednesday, July 24, 2024
HomeDiverseCoevaluarea: ce este, caracteristici, avantaje si dezavantaje

Coevaluarea: ce este, caracteristici, avantaje si dezavantaje

Evaluarea este un proces necesar in orice proces educational. A sti in ce masura elevii au dobandit cunostintele expuse la clasa este esential pentru a sti cat de eficienta este invatarea.

Totusi, cel care o poate evalua nu trebuie sa fie intotdeauna profesorul. Elevii pot participa la acest proces, atat autoevaluandu-se, adica evaluandu-si propria activitate, cat si co-evaluandu-se, evaluand ceea ce au facut colegii lor.

In continuare ne vom concentra pe coevaluare , principalele sale caracteristici, cum ar trebui aplicata, avantaje, dificultati si un exemplu.

Ce este coevaluarea?

Coevaluarea consta, in mod fundamental, in evaluarea muncii elevilor, realizata de elevii insisi, observand, analizand si evaluand munca colegilor lor . Este un proces desfasurat intre colegi, pe baza unor criterii predefinite, sugerate in mod normal de profesor, care va servi la evaluarea performantei si calitatii colegilor, pentru a intelege daca acestia au dobandit invatarea asteptata de la ei.

Toti elevii indeplinesc doua roluri simultan. Pe de o parte, sunt evaluati cu propria lucrare, in care trebuie sa demonstreze ca au dobandit cunostintele teoretice expuse la clasa; iar pe de alta parte exista rolul evaluatorilor, aplicand cunostintele practice predate in sesiunea de corectare, stiind sa foloseasca o permutare sau rubrica si incercand sa lase deoparte sentimentele pe care le pot avea fata de elevul pe care il evalueaza pentru a face o corectare.cat mai obiectiva.

Caracteristicile acestei metode de a evalua

Sunt cateva caracteristici pe care le putem evidentia ale coevaluarii, aici sunt explicate pe scurt.

1. Folosit in lucrari de colaborare

Evaluarea de la egal la egal este un instrument care este adesea folosit in munca de colaborare, adica in munca depusa in grupuri . Unul sau toti membrii grupului pretuiesc munca celorlalti, cum au ajutat acestia in realizarea lucrarii, daca au demonstrat ca au cunostintele care se asteptau de la ei, daca a existat vreo problema…

2. Folosit in lucrari individuale

Evaluarea de la egal la egal poate fi folosita si in sarcinile individuale. Aici situatia este similara cu rolul jucat de profesor care analizeaza munca elevilor sai, cu exceptia faptului ca fiecare elev corecteaza doar munca unui coleg , nu a tuturor.

3. Elevul actioneaza ca evaluat si evaluator

In special in temele individuale, studentul actioneaza atat ca evaluator, cat si ca evaluator simultan. El este evaluat in masura in care a facut si o lucrare si un alt coleg de clasa o evalueaza si este evaluator pentru ca evalueaza munca altui elev.

Stiind acest lucru, elevul tinde sa faca o critica constructiva fata de partenerul sau , deoarece intelege ca, in acelasi mod in care nu si-ar dori sa i se spuna lucrurile pe care le-a gresit in moduri rele, nici el nu trebuie sa le spuna asa. . Feedback-ul benefic ambelor parti este incurajat.

4. Controlul emotiilor

Acest instrument ajuta la o mai buna intelegere a modului in care ar trebui facuta o corectie, pe langa identificarea erorilor proprii si ale altora care le permit sa fie mai constienti de masura in care continutul explicat la clasa este stapanit.

Totusi, pe langa aceasta, capacitatile afective ale elevilor sunt sporite, intrucat, atunci cand i se atribuie o sarcina care implica o mare responsabilitate, elevul este motivat si isi controleaza emotionalitatea, incercand sa fie cat mai obiectiv si evitand orice prejudecata fata de evaluator. determina sa dai o corectie nepotrivita.

5. Economie de timp

Faptul ca elevii sa corecteze insisi munca colegilor de clasa economiseste mult timp pentru profesor, deoarece acestia nu trebuie sa corecteze toata munca celor 20 pana la 30 de elevi care alcatuiesc clasa .

Aspecte de luat in considerare

Evaluarea de la egal la egal este un instrument util, dar nu este intotdeauna posibil sa o aplici. Nu se recomanda aplicarea lui la inceputul anului scolar sau la inceputul unei teme de clasa , mai ales ca elevii nu au cunostinte care sa poata fi evaluate si nu se asteapta sa faca treaba bine sau sa stie ce ei. trebuie sa corecteze. Pentru ca acesta sa functioneze, trebuie sa fi fost explicat mai intai subiectul de evaluat, apoi profesorul trebuie sa-i explice elevului ca vor fi evaluati intre colegi si, in final, sa le dea indrumarile cu privire la modul de a face acest lucru.

Elevii ar trebui sa li se insiste ca nu doar ca vad greselile pe care le-ar fi putut face colegii lor, ci ca ei cred ca munca pe care o fac ei insisi poate cadea in mainile unui coleg de clasa mai mult sau mai putin strict. Toata lumea ar trebui sa fie cat mai obiectiva, dar ar trebui sa-si faca treaba cat mai bine, deoarece cel care evalueaza nu este profesorul, ci cineva pe care nu stie in ce masura poate considera o eroare sau inadecvat modul in care ei. au raspuns la un exercitiu.

In timpul explicatiei ca urmeaza sa evalueze munca celorlalti, profesorul trebuie sa- i constientizeze pe elevi, astfel incat atunci cand dau feedback sa evite sa fie neplacuti sau sa faca comentarii nepotrivite . Este vorba de a invata prin testarea propriilor cunostinte si de a identifica in ce masura ceilalti domina sau nu, nu ar trebui sa devina un atac personal sau o strategie de a strica trimestrul pentru cineva care ne place. Ar trebui facute comentarii constructive.

Avantaje

Desi unele dintre avantajele aplicarii evaluarii de la egal la egal au fost sugerate in sectiunea caracteristici, mai jos le vom vedea pe cele principale pe care le presupune acest instrument .

  • Ei invata sa evalueze procesele de evaluare si performanta colegilor lor.
  • Responsabilitatea este incurajata.
  • Ei invata dificultatea pe care o presupune o evaluare.
  • Este incurajata munca in colaborare.
  • Ei dezvolta abilitati de analiza.
  • Este o oportunitate de a impartasi impreuna strategiile de invatare.

Dezavantaje

Desi evaluarea de la egal la egal este un instrument foarte util, are si dezavantajele sale. Motivul pentru care majoritatea profesorilor prefera sa foloseasca evaluarea traditionala, adica sa noteze ei insisi toata munca, este ca este un proces mult mai standardizat. In plus, este greu sa ai incredere ca elevii vor corecta in mod obiectiv si adecvat , deoarece nu au intotdeauna cunostintele sau experienta necesara, pe langa faptul ca pot exista intotdeauna conflicte interpersonale in clasa.

Instrumente pentru coevaluare

In mod normal, atunci cand in clasa este introdus un exercitiu de evaluare de la egal la egal, profesorul explica cum ar trebui evaluata munca celorlalti colegi si distribuie un document care permite standardizarea corectarii . Acest document poate fi o rubrica sau o scara de estimare, in care se noteaza daca munca colegului indeplineste criterii diferite. In acestea exista o serie de enunturi insotite de niveluri sau valori si, daca sunt indeplinite, se acorda diferite punctaje lucrarii primite.

De regula, la antetul baremului estimativ este indicat subiectul sau continutul de evaluat si, alaturi, intr-o casuta este plasat numele elevului evaluat. In prima coloana, aspectele de evaluat sunt scrise sub forma de enunturi (ex., „Lucrarea dumneavoastra nu are greseli de ortografie”) iar in coloanele urmatoare sunt integrate nivelurile de realizare (ex., intotdeauna – uneori – niciodata).

Indiferent de subiectul sau aspectul evaluat, este obisnuit ca la sfarsitul rubricii sau al scalei de estimare sa fie plasata o caseta care serveste drept sectiune pentru sugestii, aspecte de imbunatatit sau observatii . Acolo, in cazul in care evaluatorul considera acest lucru, comentariile vor fi scrise ca feedback catre student, astfel incat acesta sa se gandeasca la acele greseli pe care le-ar putea fi facut si sa invete din ele.

Concluzie

Coevaluarea este un instrument foarte util in domeniul educational. Printre principalele sale avantaje este ca permite elevilor sa participe la procesul de invatare, fiind constienti de ce cunostinte se asteapta de la ei si stiind sa identifice ceea ce au dobandit. Este, de asemenea, un instrument care face posibila ruperea cu evaluarea traditionala profesor-elev, economisind timp pentru profesor si oferind experienta practica elevilor lor.

Atata timp cat profesorul a oferit instructiuni despre cum sa faca acest lucru, s-a asigurat ca continutul de evaluat a fost predat anterior si are incredere ca elevii sai isi vor evalua colegii in mod onest si corect, acesta devine un instrument cu adevarat util si profitabil. . Pe de alta parte, daca studentii nu se angajeaza sau nu au suficienta maturitate pentru a face distinctia intre personal si academic, devine o pierdere de timp.

    PE ACELASI SUBIECT

    POPULARE