Tuesday, January 21, 2025
HomeDiverseInterviul comportamental: ce este si pentru ce este in psihologie

Interviul comportamental: ce este si pentru ce este in psihologie

Interviul comportamental este o tehnica de ancheta si de colectare a informatiilor utilizata in domeniul psihologiei clinice si al tratamentului psihologic.

Este un instrument bazat pe principii stiintifice si necesar de aplicat la inceputul procesului terapeutic pentru a cunoaste care sunt situatiile si comportamentele problematice ale pacientului care trebuie abordate si modificate.

In acest articol explicam in ce consta interviul comportamental, care sunt obiectivele acestuia si alte detalii de interes.

Evaluarea comportamentala in psihologie

Evaluarea comportamentala in psihologie si, in special, in cadrul terapiilor cognitiv-comportamentale, este o paradigma care a aparut ca o alternativa la evaluarea traditionala care se baza pe fenomene neobservabile si constructe abstracte, mai tipice abordarii psihodinamice, care este cea pe care aceasta a dominat-o. mare parte din psihologia clinica din ultimul secol.

Tratamentul bazat pe o abordare comportamentala se concentreaza pe comportamentul observabil si manifest ca accent al evaluarii si al tratamentului psihologic ulterior. Desi variabilele ascunse nu sunt excluse, ele nu sunt considerate a avea o influenta directa asupra comportamentului persoanei. Acest tip de evaluare se bazeaza, asadar, pe principii si ipoteze stiintifice care pot fi validate prin ancheta si inferenta, cu metode precum interviul comportamental si alte tehnici.

Pentru realizarea unei evaluari comportamentale pot fi utilizate diferite metode si procedee, cu scopul de a depista comportamentele problematice si parametrii acestora (antecedente, variabile mediatoare si moderatoare, consecinte etc.). O modalitate de a reduce contaminarea si erorile in timpul procesului de evaluare este utilizarea mai multor instrumente de evaluare si surse de informatii (colegi de munca, familie, prieteni etc.).

Printre cele mai utilizate instrumente de evaluare se numara: observatia comportamentala, evaluarea cognitiv-comportamentala, evaluarea psihofiziologica si interviul comportamental, despre care vom discuta mai detaliat mai jos.

Interviul comportamental: definitie si obiective

Interviul comportamental este un instrument de evaluare menit sa colecteze informatii despre cerintele pacientului si despre parametrii relevanti ai situatiilor problematice si comportamentelor. Desi are un format de interviu, poate fi folosit si in mod autoadministrat.

Aplicarea interviului comportamental trebuie sa indeplineasca urmatoarele obiective:

  • Oferiti pacientului o explicatie a ceea ce se va face in timpul interviului, motivele pentru care sunt necesare informatii detaliate si specifice despre problemele, situatiile si comportamentele specifice ale acestuia.

  • Identificati parametrii comportamentelor problematice, precum si frecventa, intensitatea si durata acestora (ex. De cate ori apare? De cat timp apare?).

  • Identificati comportamentele problematice si definiti-le in termeni comportamentali, intr-un mod obiectiv si precis (de exemplu, ce se intampla exact in acea zona? Ce nu functioneaza la locul dvs. de munca?).

  • Determinati antecedentele aparitiei si neaparitiei comportamentului problematic (de exemplu, ce s-a intamplat inainte de a se intampla? La ce v-ati gandit inainte de a face asta?).

  • Determinati consecintele comportamentului problematic (de exemplu, ce sa intamplat imediat dupa? Ce ati simtit imediat ce comportamentul s-a incheiat?).

  • Identificati resursele si punctele forte ale pacientului.

  • Stabiliti masurarea comportamentelor relevante, cum ar fi sa stiti cine sau cand se vor inregistra.

  • La final, faceti un rezumat si evaluati daca persoana intervievata a inteles corect intregul proces si este de acord.

Etape si proces de aplicare

Pentru a realiza corect un interviu comportamental, trebuie urmate o serie de faze si indrumari specifice . In primul rand, trebuie stabilit obiectivul general al interviului si trebuie investigata functionarea curenta a pacientului pentru a identifica existenta unor comportamente dezadaptative si inadecvate intr-unul sau mai multe contexte.

Uneori, in aceasta prima faza, intervievatorul se poate concentra prea mult pe povestea subiectului; si desi intelegerea originii si genezei problemelor poate oferi cunostinte suplimentare, informatia cu adevarat importanta este cea actuala si cea pe care pacientul le ofera in prezent .

Pentru a putea evalua in mod satisfacator toate comportamentele problematice, trebuie sa incercam sa facem o descriere cat mai precisa, incluzand intotdeauna parametrii de frecventa, intensitate si durata in raport cu diferitele situatii in care acestea apar, deoarece aceasta va facilita sarcina clinicianului pe parcursul interviului comportamental, in a determina daca aceste comportamente sunt o problema deoarece sunt deficitare sau apar in exces. . In mod normal, daca pacientul nu are experienta anterioara in efectuarea terapiei cognitiv-comportamentale, el sau ea ar putea avea anumite dificultati atunci cand vine vorba de identificarea si raspunsul la intrebari care implica diferentierea si distinctia intre ganduri, stari emotionale, comportamente si raspunsuri fiziologice, toate organizate. intr-o structura comportamentala. Cu toate acestea,

In timpul interviului comportamental, este important ca clinicianul sa ajute pacientul sa operationalizeze trasaturile comportamentale, atitudinile si dispozitiile; adica este vorba de a face descrieri specifice, care sa fie obiective si precise pentru a putea interveni ulterior asupra variabilelor in mod eficient.

In fine, nu trebuie sa uitam sa culegem informatii cu privire la procesul de generalizare pe care comportamentul-problema l-a avut in alte domenii ale vietii pacientului. Acest lucru poate duce la o analiza mai exhaustiva a anumitor medii (munca, scoala, casa etc.) pentru a interveni in acestea . La finalul interviului, clinicianul va oferi o conceptualizare a problemei, va detalia strategiile de interventie care trebuie urmate, precum si o estimare aproximativa a duratei tratamentului.

Un exemplu de interviu comportamental

Iata cateva dintre cele mai frecvente intrebari dintr-un interviu comportamental tipic:

  • Descrieti, in detaliu, motivul solicitarii dvs.

  • Descrie cat poti de bine ce ti se intampla (ce simti, ce crezi, ce crezi despre problema care te aduce aici).

  • Specificati ultima data cand a aparut problema (ce, cum, unde si cand).

  • In general, cat de des apare problema? Care este durata lui? Cu ce ​​intensitate apare (pe o scara de la 1 [deloc] la 5 [mult])?

  • Cum crezi ca iti afecteaza viata de zi cu zi problema care te aduce aici?

  • Problema apare in situatii specifice? Va rugam sa descrieti care dintre ele (caracteristicile situatiei, persoanele prezente, ce se intampla inainte si dupa etc.).

  • Spune mai multe despre istoria problemei, cand au inceput aceste demonstratii?

  • Specificati ce, cand, unde si cum vi s-a intamplat prima data cand au aparut si in ce circumstante.

  • De atunci, problema s-a agravat? Ramane cu aceeasi intensitate? Este mai intens? Mai putin?

  • Ai mai cautat ajutor? Daca da, cu ce profesionisti, ce tratamente si la ce date.

  • In sfarsit, care crezi ca este cauza problemei tale?

PE ACELASI SUBIECT

POPULARE